1.jpg1z.jpg2.jpg2z.jpg3.jpg3z.jpg4.jpg4z.jpg5.jpg5z.jpg6.jpg6z.jpg7.jpg7z.jpgvalley1.jpg

Aktualności

TYDZIEŃ ULGI

 

Drodzy Uczniowie i Rodzice!

Za nami bardzo trudny czas nauki zdalnej.

Nie widzieliśmy się przez kilka miesięcy, ale już niedługo spotkamy się w szkole. Po tak długim czasie bardzo się cieszymy, że znowu będziemy razem, a nasze szkolne życie  będzie przebiegało normalnie. Tej radości towarzyszy też niepokój – jak to będzie? Pewnie i Wam towarzyszą podobne emocje, dlatego zapowiadamy, że nasza szkoła bierze udział w kampanii społecznej "Tydzień Ulgi"

 organizowanej przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

W ramach kampanii, przez pierwszy tydzień

 powrotu uczniów do szkoły (17.05.2021 – 23.05.2021 r.), nauczyciele zobowiązują się do powstrzymywania się od klasówek, pytania na lekcji oraz zadawania uczniom prac domowych. Będzie dużo rozmów i zajęcia na świeżym powietrzu. Program nauczania będziemy powtarzać i utrwalać w miłej atmosferze.

Uczniowie będą mieli możliwość poprawiania ocen końcowych według zasad ustalanych przez nauczycieli.

Mamy nadzieję, że powrót do szkoły sprawi Wam przyjemność. Czekamy na Was!

Grono Pedagogiczne

 

 

Powrót do nauki stacjonarnej

 

 

 

 

 

W oczekiwaniu na uczniów...

Nowe boisko wielofunkcyjne

 

DZIEŃ ZIEMI W KLASACH I-III

     22 kwietna obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Tegorocznym motywem przewodnim jest hasło „Przywróć naszą Ziemię”.

     Głównym celem tego święta jest uświadamianie ludziom na całym świecie, jak ważne jest dbanie o naszą planetę oraz zachęcenie do prowadzenia trybu życia, który jest bardziej przyjazny dla Ziemi.

    We wszystkich klasach edukacji wczesnoszkolnej dzieci podjęły wiele inicjatyw związanych z promowaniem postaw ekologicznych. Uczniowie wzięli udział w porządkowaniu najbliższego otoczenia: własnych podwórek, ogrodów. Zebrane odpady posegregowały na poszczególne frakcje. Wiedzą na czym polega recykling, w jaki sposób wykorzystywane są surowce wtórne. Rozmawialiśmy o przyczynach i skutkach zanieczyszczenia wody, powietrza, gleby. Dzieci wypowiadały się, co można zrobić, aby chronić środowisko. Uczniowie redagowali życzenia dla Ziemi z okazji jej święta. Pisali listy do kolegów, w których uzasadniali konieczność dbania o naszą planetę Ziemię. Wykonywali karty informacyjne do Milenijnego Banku Nasion oraz makiety lasu. Uczyli się piosenek: „Ochroń Ziemię”, „Ziemia, zielona wyspa”. W każdej klasie dzieci wykonały plakaty zachęcające do zachowań proekologicznych.

.

 

 

Zapraszamy na werbinarium

,, NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY...", CZYLI JAK WSPIERAĆ DZIECKO PO POWROCIE DO SZKOŁY PO PADEMII – SZKOLENIE DLA RODZICÓW

SZKOLENIE BEZPŁATNE
Data: czwartek 6 maja 2021 roku
Godzina: 18:00
Czas trwania: 1 godz

 

https://www.squla.pl/nie-taki-diabel-straszny-czyli-jak-wspierac-dziecko-w-powrocie-do-szkoly-po-pandemii

 

Zapraszamy na specjalne szkolenie Squli dla rodziców

            Długa nieobecność dziecka w szkole jest często wydarzeniem bardzo stresującym – zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. W dobie pandemii wszyscy – rodzice, uczniowie, nauczyciele – byli niejako zmuszeni do odnalezienia się w nowej, bardzo trudnej rzeczywistości. Niedługo nadejdzie czas na powrót do “starej” szkolnej rzeczywistości i funkcjonowania sprzed czasów pandemii. Może z tego wyniknąć zarówno mnóstwo obaw, lęków, zmartwień i trosk, jak i radości.

 

Korzyści dla uczestników i uczestniczek:

·      Dowiesz się, jak wspierać dziecko w sytuacjach zmian.

·      Poznasz inspiracje – jak wrócić do rytmu codziennego chodzenia do szkoły.

·      Otrzymasz wskazówki, jak zadbać o dobrostan swojego dziecka, jego emocje, motywację i relacje z innymi.

·      Poczujesz się zaopiekowany/zaopiekowana, a dzięki temu i Twoje dziecko/dzieci.


 

 

„Wiwat maj, trzeci maj, dla Polaków błogi raj!”

     Konstytucja 3 Maja 1791 r. została uchwalona przez Sejm Wielki, zwany również Czteroletnim. Była to najważniejsza reforma tego Sejmu. Autorami konstytucji był król Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki oraz Hugo Kołłątaj.

 

A było to tak…

     W 1772 roku nastąpił I rozbiór Polski, którego dokonały Rosja, Prusy i Austria na podstawie podpisanego 5 sierpnia 1772 roku traktatu, w którym powoływano się na rzekomy rozkład Polski oraz historyczne podstawy prawne do zajmowanych terenów. Pierwszy rozbiór był  aktem gwałtu i przemocy na słabym, niezdolnym do reform kraju. Jednak pod koniec lat 80‑ych król Stanisław August Poniatowski oraz obóz patriotyczny po raz kolejny podjęli próbę przeprowadzenia koniecznych reform. Na skutek trudnej sytuacji politycznej caryca Rosji Katarzyna II zgodziła się na zwołanie sejmu zawiązanego pod laską konfederacji – decyzje zapadały większością głosów, a jego marszałkiem został Stanisław Małachowski.  Sejm ten do historii przeszedł jako Wielki.  

 Źródło1.  Kazimierz Wojniakowski. Uchwalenie Konstytucji 3 maja (obraz z 1806 r.)

 

Podczas sejmu ścierały się między sobą trzy obozy polityczne:

 - obóz hetmański – na czele którego stali magnaci: Franciszek Ksawery Branicki, Szczęsny Potocki i Seweryn Rzewuski chcący utrzymania dotychczasowego porządku i będący przeciwnikami  jakimkolwiek reformom – to oni mieli poparcie ambasadora Rosji.

 - obóz dworski – skupiony wokół króla z prymasem Michałem Poniatowskim na czele oraz kanclerzem Jackiem Małachowskim, którzy dążyli do przeprowadzenia reform w oparciu o Rosję, a także pragnęli umocnienia władzy wykonawczej  królewskiej.

- obóz patriotyczny – na czele którego stanęli Stanisław Małachowski, Stanisław i Ignacy Potoccy, Adam Czartoryski i Hugo Kołłątaj opowiadający się za reformami, unowocześnieniem państwa, uniezależnieniem od Rosji.

   

Konstytucja tak naprawdę była Ustawą Rządową– regulowała prawa i obowiązki ogółu mieszkańców oraz zasady organizacji władzy państwowej. W tym rozumieniu tego słowa był pierwsza ustawą rządową w Europie, drugą na świecie (po amerykańskiej).

Źródło 2. Ilustracja. Strona tytułowa pierwszego wydania Konstytucji 3 maja.

 


     Wśród innych postanowień warto wymienić to, iż za religię panującą w Rzeczypospolitej przy jednoczesnym zachowaniu tolerancji religijnej i wolności wyznania została uznana religia katolicka. Wprowadzono także po raz pierwszy pojęcie narodu – obywatele mieli być obrońcami swobód narodowych i praw.

Źródło 3.  Jan Matejko. Konstytucja 3 maja (obraz z 1891 r.).

 

 

Źródło1.  Kazimierz Wojniakowski. Uchwalenie Konstytucji 3 maja (obraz z 1806 r.)

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:The_Vote_upon_theConstitution_of_May_3,_1791.pnghttp://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:The_Vote_upon_theConstitution_of_May_3,_1791.png

 Źródło 2. Ilustracja. Strona tytułowa pierwszego wydania Konstytucji 3 maja.

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:May_constitution_pre20th_cent_book_cover.jpghttp://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:May_constitution_pre20th_cent_book_cover.jpg

 Źródło 3.  Jan Matejko. Konstytucja 3 maja (obraz z 1891 r.).

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Konstytucja_3_Maja.jpghttp://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Konstytucja_3_Maja.jpg

 

 

Joomla templates by a4joomla