Aktualności

Edukacja przez szachy w szkole

Odsłony: 2825

Polski Związek Szachowy, rozumiejąc pozytywny wpływ gry w szachy na edukacyjny rozwój dzieci, zaproponował szkołom realizację projektu  pt. „Edukacja przez szachy w szkole”. Od września 2016 r. uczniowie klas I raz w tygodniu zasiadają do plansz i zgłębiają tajniki tej gry. Nauka potrwa dwa lata.

Wyniki badań międzynarodowych  wskazują  wiele walorów wynikających z gry w szachy.  Królewska gra rozwija pamięć  i ćwiczy wyobraźnię przestrzenną dziecka, poprawną koordynację ruchów, uczy określania odległości między przedmiotami, stron świata, kierunków lewo – prawo itd. Gra w szachy to żywa lekcja geometrii, która w sposób często dla ucznia niewidoczny, pomoże mu w matematyce, fizyce, nawet technice i geografii. Jeszcze ważniejszy jest wpływ szachów  na psychikę dzieci. Grając w szachy, dziecko uczy się jak radzić sobie ze stresem i porażką, rozwija opanowanie, koncentrację, determinację, cierpliwość, wytrwałość, odwagę. Gra w szachy przygotowuje do zdrowej rywalizacji i postępowania według zasad fair play.

Zgodnie z założeniami projektu zadaniem  nauczyciela nie jest wytrenowanie zawodowych szachistów, ale wsparcie ogólnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego dzieci oraz rozbudzenie w nich sympatii do królewskiej gry. Sytuacje edukacyjne prowadzonych zajęć mają więc charakter różnorakich działań, oprócz typowo szachowych są  także zabawy - matematyczne, gry szachopodobne,  działania  plastyczne,  ruchowe  mające za zadanie rozwijanie myślenia logicznego. Zabawy te wprowadzają równocześnie do gry właściwej, zaznajamiają z terminologią szachową, uczą zasad zachowania się przy szachownicy.

Po cyklu zajęć w pierwszym półroczu dzieci  zapoznały się z  historią gry w szachy, poznały legendy szachowe, zapoznały się z budową szachownicy, jej oznaczeniami. Potrafią nazwać pola  i  określić ich  współrzędne. Stopniowo poznawały poszczególne bierki szachowe, potrafią już  je nazwać i wskazać zasady poruszania się figur i pionów, poprawnie ustawiają  bierki na szachownicy. Zmierzyły się z pierwszymi zadaniami szachowymi i elementami taktyki w grze właściwej (zbieranie grzybów na szachownicy, gra ośmioma pionami, przemiany pionowe). W trakcie zajęć dzieci uczyły się zdrowego współzawodnictwa, wdrażały się  do  przestrzegania podstawowych zasad gry, rozwijały umiejętności społeczne, które są niezbędne w poprawnych relacjach z  innymi.

Przed nami kolejne miesiące zajęć, podczas których uczniowie będą mieli okazję zgłębić tajniki królewskiej gry, a równocześnie kształtować umiejętności, które są istotne w edukacji szkolnej.

Aneta Pietruszka